Werken aan je winterdip

 

Elk jaar, wanneer de blaadjes van de bomen vallen en de dagen korter worden, slaat bij veel mensen de winterdip genadig toe en zorgt er voor dat zij zich maandenlang somber en neerslachtig voelen. Maar hoe ontstaat nu zo’n winterdip?

 

Tekort aan natuurlijk licht

De voornaamste oorzaak van de winterdip is een tekort aan natuurlijk licht. Ons lichaam maakt gedurende de nacht het slaaphormoon melatonine aan. Tijdens de lente en zomer stopt dit aanmaken vanzelf op het moment dat ’s ochtends de zon op komt. Dit loopt precies gelijk met ons bioritme.

Maar doordat in de herfst en winter de zon later op komt, terwijl we toch op dezelfde tijd moeten opstaan, gaat de aanmaak van het slaaphormoon gewoon door terwijl we al aan de dag zijn begonnen. Daardoor raakt ons bioritme in de war.

 

Teveel melatonine (slaaphormoon)

In de winter gaat de productie van melatonine dus langer door, omdat het langer duurt voordat het buiten licht is.  Het teveel aan slaaphormoon kan een negatieve invloed hebben op je eetlust, concentratie, stemming (prikkelbaar, somber, neerslachtig) en prestaties.

 

Niet voor iedereen

Gelukkig krijgt niet iedereen een winterdip.  Sommige mensen zijn gevoeliger dan anderen; zij lopen een grotere kans om een depressie te krijgen. De meest effectieve behandeling hiertegen is lichttherapie. Daarnaast kun je er ook zelf wel iets aan doen om je beter te voelen.

   

Wat kun je zelf doen?

Erken dat je je somber en neerslachtig voelt. Pas dan kun je er iets aan doen. Daglicht is goed voor je. Probeer regelmatig overdag naar buiten te gaan voor een blokje om of een flinke wandeling.

Een goede nachtrust is belangrijk, maar het probleem tijdens een winterdepressie is vaak dat je moeilijk in slaap valt of in de nacht lang wakker ligt, terwijl allerlei negatieve gedachten door je hoofd spoken. 

Bereid je in het uur voordat je naar bed gaat vóór op je nachtrust, zodat je vrij snel inslaapt en niet nog uren wakker ligt. Gebruik in dat laatste uur niet meer je computer en je telefoon, maar luister naar rustige muziek of ga wat lezen. Neem een warme douche of bad.  Wat ook heel goed werkt is een ontspanningsmassage of een hot stone massage.  Boek deze in de avonduren. Eenmaal thuis nog even nagenieten met  een kopje thee en je zult zien dat je slaapt als een roos.