Verminder de kans op griep en verkoudheid

We zitten midden in de winter;  grauwe, grijze dagen. Kou, wind, en regen houden ons zo veel mogelijk binnen. Moet je er toch uit dan haast je je, diep weg gedoken in de kraag van je jas, om zo snel mogelijk bij je auto te komen.  Heb je niet de luxe van een auto, dan is het zwoegen geblazen op de fiets door weer en wind.  Of je moet je in een overvolle bus of trein zien te persen, waar je vervolgens de hele weg in het gangpad moet staan, dicht opeen gepakt tussen hoestende en niezende medepassagiers. Een griep of verkoudheid heb je dan zo te pakken. Wat kun je doen om dit te voorkomen? 

 

-         Weerstand op peil houden

Dat doe je door veel verse groenten en fruit te eten. Die zijn rijk aan vitamines, welke bijdragen aan een goede weerstand. Vitamine C (in sinaasappels, mandarijnen, citroenen) bijvoorbeeld kan helpen om een (griep-)virus te bestrijden.

 

-         Voldoende drinken

Als je voldoende drinkt (het liefst water) moet je vaker plassen en daarmee help je je lijf om afvalstoffen sneller af te voeren. Virussen krijgen zo minder kans om zich in je lichaam te nestelen. Koffie en alcohol hebben het tegenovergestelde effect; ze onttrekken juist vocht aan je lichaam.

 

-         Voldoende slaap

Zorg dat je voldoende slaapt, want ook dat verhoogt je weerstand. Mensen die vermoeid zijn door een tekort aan slaap worden vaak eerder ziek, omdat ze vatbaarder zijn voor virussen.

 

-         Voldoende beweging

Voldoende beweging bevordert de stofwisseling en helpt bij de aanmaak van afweerstoffen die virussen kunnen bestrijden. Een paar keer in de week naar de sportschool, en als het lukt: dagelijks een half uurtje buiten wandelen geeft je een energiek gevoel, het gevoel dat je er weer tegen kunt.