Zorg voor een goede thuiswerkplek

 

Door de coronacrisis werken veel mensen thuis. Vaak is dat behelpen, omdat lang niet iedereen een goede thuiswerkplek heeft. Meestal wordt bij een efficiente werkplek allereerst gedacht aan de computer apparatuur, maar minstens zo belangrijk is het om  comfortabel te zitten in een goede werkhouding. Zo kun je meer productief werken en heb je minder kans op last van nek, schouders en rug.

 

Goede werkhouding

Werken aan de keukentafel kan prima, maar zorg dan voor een stoel of kruk die je op de juiste hoogte kunt afstellen. Let goed op je werkhouding: zorg ervoor dat je bekken naar voren staat en dat je een holle rug hebt.  Neem een actieve zithouding aan door recht op je stoel te zitten, zo min mogelijk tegen de rugleuning.

 

Scherm op ooghoogte

Heel vaak zitten mensen thuis te werken op hun laptop. Maar een laptop is eigenlijk niet bedoeld om uren achter elkaar op te werken. Je zit dan te lang achter elkaar voorover gebogen, wat voor de nodige nek- en schouderklachten kan zorgen. Wat in elk geval kan helpen is om je laptop op een stapel tijdschriften te zetten, zodanig dat de bovenrand van het scherm op ooghoogte is.

 

Voldoende beweging

Zorg ervoor dat je niet te lang achter elkaar zit. Op kantoor sta je meestal vaker op van je stoel om bijvoorbeeld even koffie te halen, te overleggen met een collega of om iets uit de printer te halen. Thuis doe je dat niet of veel minder, terwijl die onderbrekingen juist heel belangrijk zijn.

Probeer elk half uur even op te staan, loop even een rondje door de kamer en doe de volgende oefening voor je schouders en nek: ga voor een muur staan, leg je handen op de muur, iets hoger dan je hoofd en duw je hoofd zover mogelijk achterover.

Vouw je handen vervolgens achter je rug in elkaar en beweeg je handen zover mogelijk naar achteren en omhoog. Doe dit een paar keer achter elkaar. 

Ook is het goed om tijdens je werk af en toe even je schouders zover mogelijk naar achteren te duwen en je hoofd zover mogelijk naar achteren te bewegen. En voor het voeren van telefoongesprekken hoef je niet altijd te blijven zitten, je kunt vaak tijdens het gesprek wel wat heen en weer lopen.

 

Massage

En natuurlijk is een massage van je rug, schouders en nek in deze periode zeker geen overbodige luxe.  Ter ontspanning is het heerlijk om je spieren lekker los te laten masseren, maar het is ook een vorm van onderhoud van je lichaam.  Hou het daarom goed bij en maak elke maand een afspraak voor een massage: een weldaad voor lichaam en geest.

 

Werkgever blijft verantwoordelijk

Overigens blijft de werkgever verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek, die voldoet aan de Arbowet. In de praktijk betekent dit: in elk geval een goede tafel, stoel en computeropstelling. En als een werkplek meer dan twee uur per dag wordt gebruikt voor beeldschermwerk dan volstaat een laptop niet.